PROJEKTIJOHTAJA RAUNO KULMALA JA TAMPEREEN MONITOIMIAREENAN RAKENTAMINEN

Tampereen Kansi – Elämysten uusi alue

Kokonaisprojektissa ovat mukana mm. Tampereen kaupunki, SRV, Osuuspankki, Lähitapiola, Ilmarinen, Kreaton, NOHO, Lapland Hotels, Veikkaus, Hartwall, Lippu.fi, Red Bull, Ilves ja Tappara.

KOY: Tampereen monitoimiareena ( Areena -yhtiö ), joka rakennuttaa Areenan. SRV on hankkeen päätoteuttaja. Yhteydet Areenasta eri puolille maatamme ovat hyvät. Puolen tunnin ajomatkan päässä asuu 400 000 ihmistä ja tunnin ajomatkan päässä 575 000 ihmistä. Ajomatka puolestaan Helsinkiin on tunti ja 40 minuuttia, Tampere-Pirkkalan lentokentälle 17 minuuttia ja linja-autoasemalle 5 minuuttia. Kannelle nousee 1000 asuntoa rakennusten saavuttaessa parhaillaan 100 metrin korkeuden. Kannelle tulee siis asumisen ohella urheilutapahtumia, muita kulttuuritapahtumia, ravintoloita, toimitilaa, jännitystä ja samalla yli miljoona kävijää vuosittain.

Rakennettavaa alaa on kaikkineen 120 000 neliömetriä käsittäen muun muassa 280 hotellihuonetta aitiopaikalla. Tapahtumia on 130 vuosittain ja kaupallista tilaa puolestaan 13 000 neliömetriä.

Eteläkansi valmistuu vuonna 2020, toimitilat ja Areena vuonna 2021, Pohjoiskansi vuonna 2022 ja pohjoisen puolen tornit vuonna 2025. Areenan kiekkotapahtumiin mahtuu 13 000 henkeä ja yleisötapahtumiin puolestaan 15 000 henkeä.

Kestävä kehitys- ajattelu ohjaa kaikkea suunnittelua ja toteutusta. Areenassa toteutuu Leed -sertifiointi Gold -tason luokituksineen. Areenaan tehdään 48 aitiota, joista osa on 10 hengen ja osa 15 - 18 hengen. Ryhmäaitio tulee myös Areenalle. Areena on IIHF:n vuoden 2022 jääkiekon MM-kisojen päänäyttämö. On mahdollista saada hotellihuone omalla aitiolla. 280 hotellihuonetta on integroitu Areenaan. Suora sisäänkäynti myös Areenasta hotellihuoneeseen. Noita huoneita on 15 kappaletta. 70 huoneessa on sauna.

Kannen rakentamisessa on pitänyt ottaa huomioon junaliikenne siten, että elementtien asennus on tehty klo 23.00 – 06.00 välisenä aikana. Paikan ohi kulkee näet 150 junaa vuorokaudessa. Peruspaalutus on tehty yli 30 metrisillä paaluilla, mitkä on upotettu 2 metriä peruskallioon ja sementoitu alapäistään. Vapaa kor-keus junaraiteilla tulee olla 9 metriä. Pilareiden yhteismitta on 10 kilometriä ja betonia perustaan käytettiin 8 000 kuutiota. Pilareiden ja kannen rajapinnassa on vaimenninmatot niin että maaperän tärinät ( kuten junaliikenne ) eivät vaikuta kannen tai hotellien rakenteisiin. Matot on tehty Itävallassa ja viimeistelty Munchenissä. Jääkiekkokaukalo on mitoiltaan 60 x 28 metriä eli saman kokoinen kuin Hakametsän perinteinen kaukalo. Kaukalo on mahdollista kaventaa NHL:n normituksen mukaiseksi 26 metriksi. Areenan katto rakentuu 90 metriä pitkille teräsristikoille. Ne painavat 60 tonnia kappaleelta. Yhden ristikon asennus kestää viikon. Se nostetaan kahtena 30 tonnin kappaleena ylös ja yhdistetään ristikoiden välissä olevalla ”nosturilla” yhteen. Koko ristikkomäärän asennus kestää siis 12 viikkoa.

Eteläkannen laajuus on 20 000 neliömetriä, Areenan 35 000 neliömetriä ja hotellin 10 500 neliömetriä. Työmaalla on tällä hetkellä 280 työntekijää, kesällä 2020 350 henkeä ja laajimmillaan se tulee olemaan noin 500 henkeä.

Kansi, Areena, Hotelli ja Harjoitustilat valmistuvat syksyllä 2021 ollen kustannuksiltaan noin 250 miljoonaa euroa. Betonipilareita on Kannella yhteensä 368 kappaletta ja 3 769 juoksumetriä ja betonipalkkeja yhteensä 680 kappaletta runsaine juoksumetreineen.

TKA Riskienhallinta -suunnitelma määrittää kaiken toiminnan tarkoin.