Professori Ilkka Nummela: Työtä ja kuljetustyötä, tavaraliikenne itsenäisessä Suomessa

Suomen malli

+ Suomea voidaan pitää jonkinlaisena talousihmeenä Euroopan perukoilla. Runebergin kuvaamalla 1800-luvulla maassa saatettiin kuolla vielä nälkään ja viime vuosituhannen lopussa maa lukeutui maailman vauraimpien kansakuntien joukkoon.

+ Suomalaiset ovat kansakuntana kyenneet nostamaan maansa valtiollisen itsenäistymisen jälkeen tuntuvasti sijoitustaan maiden välisessä elintasokil- pailussa.

+ Hyvin usein huomio elintason kohoamisessa kiinnittyy toisen maailmansodan jälkeiseen nopean talouskasvun aikaan, jolloin Suomen kehityskulku on melko yhtenäinen läntisen Euroopan kanssa. Todellisuudessa elintasokuilun umpeen kurominen oli voimakasta nimenomaan maailmansotien välisellä kaudella keski-määräistä nopeamman taloudellisen kasvun seurauksena.

Mistä puhutaan?

+ Tarkoituksena on puhua tavaraliikenteestä, siis tavaroiden kuljettamisesta Suomesta paikasta toiseen.

+ Näkökulmani on makrotaloudellinen ja taloushistoriaan liittyvä, siis mitattua menneisyyttä.

+ Keskeisiä indikaattoreja tavaraliikenteen mittaamisessa ovat kuljetusten määrä, tavaramäärät (tavallisesti tonneina), kuljetusmatkat kilometreinä ja kuljetustyö tonnikilometreinä.

Mistä puhutaan?

+ Trafin mukaan tavaraliikenne kuljetti 2020 Suomessa 289 miljoonaa tonnia tavaraa eli 52 tonnia jokaista suomalaista kohti, tonnin joka viikko.

+ Samojen tilastojen mukaan kotimaan tavaraliikenteen vuoden 2020 liikennetyö kohosi 37 miljardiin tonnikilometriin, sata miljoonaa tonnikilometriä joka päivä.

+ Samaan saavutukseen päästäisiin , jos jokainen suomalainen olisi vuoden jokaisena päivänä kuljettanut nykyisen sementtisäkin Tampereelta Rovaniemelle.

Kotimaan tavaraliikenne 2017

+ Suomen sisäisessä tavaraliikenteessä kuorma-autot kuljettivat 2017 yhteensä 274 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikennesuoritteena se vastasi 20,3 miljardia tonni-kilometriä. Eniten kuljetuksia synnyttivät rakentaminen ( maa-ainekset ja rakennusteollisuuden tuotteet ), ruokaryväs ja elintarvikkeet sekä metsäteolli-suus.

+ Rautateillä kuljetettiin 2017 tavaraa 38,5 milj. tonnia vastaten kuljetussuoritteena 10,4 miljardia tonnikilometriä. Suurimmat raiteilla kuljetettavat tavaralajit ovat metsäteollisuuden tuotteet ja puuraaka-aineet.

+ Kotimaan vesiliikenne kuljetti 2017 kaikkiaan 6,1 miljoonaa tonnia tavaraa, josta öljytuotteita oli 3,6 milj. tonnia ja raakapuuta 0,6 milj. tonnia. Kotimaan vesiliiken-teen kuljetussuorite oli 2,4 miljardia tonnikilometriä.

Merenkulun huippuvuosi 2018

+ Varustamoyhdistyksen tietojen mukaan Suomesta vietiin 2018 meritse tavaraa 52,9 miljoonaa tonnia ja tuotiin 50,9 miljoonaa tonnia. Yhteenlasketut 103,8 miljoonaa tavaratonnia on kaikkien aikojen ennätys Suomessa. Per capita noin 50 kg joka päivä.

+ Suomalaisten alusten osuus vientikuljetuksista oli 21,7 prosenttia ja tuonnissa 44,3 prosenttia.

Muutama fakta

+ Rautatiet kuljetti 1865 tavaraa suurin piirtein yhden täysperävaunuyhdistelmän verran.

+ Rautatiet kuljetti 2010 tavaraa reilun olutkorin verran joka päivä jokaista suoma- laista kohti.

+ Suomalaiset matkustivat per capita 1880 junalla puoli kilometriä vuodessa

+ .. ja 2010 pari kilometriä päivässä.

Mistä puhutaan?

+ Tavaraliikenne on johdettua kysyntää, minkä takia kuljetusten määrä on riippuvainen lopulliseen kulutukseen menevien hyödykkeiden määrästä.

+ Kysynnän määrän muodostavat kotitalouksien kysyntä, julkinen kysyntä, yri-tysten investoinnit, varastojen lisäykset ja tarjonta.

+ Kysynnän tyydyttämiseksi yritykset tuottavat hyödykkeitä ja niihin käytetään panoksina eri toimialojen kotimaassa tai ulkomailla tuotettuja tuotteita.

+ Tämä panoskysyntä yhdessä lopullisen kulutuksen kanssa muodostaa kansan-talouden kokonaiskysynnän.

Liikennelaskentoja Joensuusssa

Pielisjoen silta 1930 1949

Jalankulkijoita 3326 4102

Hevosajoneuvoja 555 170

Kuorma-autoja 254 1066

Henkilöautoja 313 757

Linja-autoja 20 166

Moottoripyöriä 21 63

Polkupyöriä 2017 3091

Yhteensä 6506 9409

Kotimaan kuljetukset tonneittain vuosina 1980-2007 olivat vuonna 1980 yhteis-määrältään 387,9 tuhatta tonnia, vuonna 1991 495 tuhatta tonnia, vuonna 2000 465,0 tuhatta tonnia ja vuonna 2007 463,7 tuhatta tonnia.

Kotimaan liikenteen tonnikilometrit eri kuljetusmuodoin olivat puolestaan vuonna 1980 31917 tonnikilometriä, vuonna 1990 38691 tonnikilometriä, vuonna 2000 41487 tonnikilometriä ja vuonna 2007 40434 tonnikilometriä.

Suomen ulkomaankaupassa vuonna 1990 kuljetettujen tuotteiden keskimääräinen hinta, markkaa/ tonni

+ Kuljetusmuoto Tuonti Vienti

+ Laiva 1300 3000

+ Juna 8800 10300

+ Auto 49000 37000

+ Lentokone 313100 430200


Referaatti: Jukka Sola
Kuva Pentti Väänänen